Muzikal Ibu Zain : Emas Tempawan

Ibu Zain PC @ The Star Online TV

Muzikal Ibu Zain (MaTIC) @ Chopie's www.lemon9.com

March 17, 2008

Kisah Ibu ...... Pengembaraan Politik


1946 Malayan Union diperkenalkan oleh British telah membabitkan penglibatan Ibu Zain dalam politik dengan serius. Datuk Onn telah menulis surat kepadanya untuk terlibat dengan pergerakan melayu semenanjung (PMS) di Johor Bahru. Apabila Kaum Ibu PMS ditubuhkan Ketuanya ialah Azizah Jaafar adik Dato Onn dan Ibu Zain menjadi pegawai penerangan. PMS kemudiannya menyertai UMNO. Ibu Zain bekerja keras untuk membantu UMNO menumbangkan Malayan UNION. Datin Halimah Husein isteri Dato Onn telah mengadakan pasar-pasar sehari untuk memungut derma tabung kewangan PMS dan UMNO. Begitu juga Ibu Zain membantu meyumbang tenaga untuk mencari dana membiayai kegiatan politik dan kebajikan. Keakraban beliau dengan masyarakat memudahkannya untuk mendapat sokongan daripada orang ramai.


1947 Ibu Zain diberhentikan daripada tugas menjadi penyelia sekolah-sekolah perempuan dan guru pelawat kerana tiada kelayakan untuk jawatan tersebut. Perlantikannya hanyalah berdasarkan pengalaman. Ibu Zain menerimanya dengan baik. Beliau menerima anugerah Pingat Ismail Sultan daripada Sultan Johor pada 17 September l947.


1948 ketika Dato Onn menjadi Menteri Besar dan hasil kerjasama dengan PMS pimpinan Dato Onn, Ibu Zain dilantik menjadi anggota Majlis Mesyuarat Negeri Johor. Secara tidak langsung melibatkan diri dengan pentadbiran negeri Johor.


Pernah nyaris mati apabila keretapi yang ditumpanginya daripada Johor Bahru ke Tanjung Malim diserang hendap komunis ketika di Labis. Tujuan perjalanan adalah hendak membincangkan tunjuk perasaan pelajar-pelajar Maktab Perguruan Tanjung Malim. Ibu Zain tertembak di peha dan terlantar di hospital selama 44 hari. Ketika itu jugalah berlakunya rapat raksasa di Bukit Timbalan Johor 15 Julai l950 membantah perletakan jawatan Dato Onn sebagai Yang Di Pertua UMNO. Ungku Abdullah Omar yang menganjurkan perhimpunan meminta Ibu Zain berucap supaya Dato Onn menimbangkan keputusannya. Ibu Zain yang belum sembuh terkejut melihat orang ramai memakai lencana UMNO terbalik dan bendera dikibarkan juga terbalik. Sepanduk menyebut “Dato Onn Berhenti – UMNO mati”. Ibu Zain mempersoalkan adakah UMNO berjuang untuk menyanjung tokohnya. Apakah tokoh boleh menyebabkan putus asa dan lemah semangat. UMNO berjuang untuk menebus kembali kemerdekaan bukan kerana penganjur atau pemimpin tetapi kerana tanah air. Ibu Zain bertanya, “Jika Dato Onn dipanggil Allah ke hadratnya mahukah tuan puan mengikutnya? Mahukah tuan puan ditanam bersama-samanya di dalam tanah? Kerana rapat itu Dato Onn telah menangguhkah perletakan jawatannya buat seketika.


1950 ibu zain dilantik menjadi ketua wanita UMNO kebangsaan menggantikan Puteh Maria ketua yang pertama. Masa ini UMNO mengalami masalah perpaduan dan ibu Zain dianggap orang yang paling layak untuk memujuk wanita supaya tidak meninggalkan parti tersebut akibat Dato Onn meninggalkan parti itu. Beliau dapat memujuk dan menambah ahli dengan mengadakan kunjungan ke serata negeri memberi ceramah kepada kaum wanita.


Ketokohannya telah membawa beliau ke India diundang oleh Sarojini Naidu Pengerusi Hal Ehwal Dunia menghadiri Persidangan Perhubungan Asia di New Delhi (Inter Asia Conference) 1952. Jemputan ini atas kewibawaan peribadi yang akan membincangkan mengenai keadaan negara-negara yang belum mencapai kemerdekaan. Bersama nya ialah Dr. Burhanuddin al Helmi. Kehadiran mereka berdua ke India kemudiannya difitnah sebagai membuat hubungan sulit. Menjernihkan suasana Ibu Zain menghadap Sultan Ibrahim Johor. Punca fitnah adalah kerana tanah tujuh ekar di Bukit Sri Lalang dan Istana Mastika Embun kepunyaan Tengku Ampuan Mariam diwakafkan untuk pengajian tinggi khusus anak-anak perempuan yang diamanahkan kepada Ibu Zain ingin digunakan untuk bangunan ibu pejabat parti UMNO.


Ibu Zain juga diserang penyakit aneh yang menyebabkan doktor menasihatkan beliau berehat di luar Negara. Semasa ketiadaan beliau Raja Perempuan Perlis Tuanku Budriah menggantikan tempatnya sebagai ketua Kaum Ibu UMNO selama tiga bulan. Ibu Zain telah ke Colombo bersama 14 orang lain kerana menghadiri Jambori disana. 1952 memainkan peranan penting mewujudkan Kongres bahasa. 1954 beliau ke luar negeri lagi menjadi wakil tunggal wanita ke Persidangan Bahasa Melayu-Indonesia di Medan dan menjadi anggota Lembaga Tetap Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu Malaya ketiga pada l956 hingga tertubuhkan Dewan Bahasa dan Pustaka pada l958.


Sekembalinya dari luar negeri jawatan ketua kaum Ibu Wanita UMNO telah terlepas ke tangan Khadijah Sidek seorang pelarian Indonesia yang petah berpidato. Sebelum ini Khadijah Sidek adalah setiausaha Wanita UMNO Johor Bahru saja. Ibu Zain hanya dilantik menjadi jawatankuasa wanita Bahagian Johor Bahru. Hanya l955 Ibu Zain dilantik sebagai ketua wanita UMNO Bahagian Selatan. Beliau telah menolak untuk menjadi Ketua Kaum Ibu UMNO Malaya kerana sibuk hendak menubuhkan Kolej Tengku Ampuan Mariam.
Ibu Zain memperolehi anugerah Pingat Johan Mangku Negara pada 30 Ogos l958 daripada Sultan Johor.


1959 rapat umum Bukit Timbalan menarik perhatian kaum ibu seluruh Malaya terhadap kepimpinan Ibu Zain. Ibu zain dipilih menjadi salah seorang wakil kaum Ibu UMNO Negeri Johor ke Persidangan Agung UMNO Malaya di Istana Iskandariah di Kuala Kangsar. Dalam perhimpunan agung inilah Ibu Zain meminta dia dipanggil Ibu sahaja. Ini akan memudahkan lagi kerja-kerjanya untuk bergiat terus dalam lapangan pendidikan dan politik.


Pada tahun yang sama kemuncak kegiatannya dalam politik terserlah apabila menjadi calon wakil rakyat wanita tunggal Johor dan bertanding di parlimen Pontian. Beliau menang dan menjadi wakil rakyat hingga tahun l964. Kerana pengalaman dalam bidang pendidikan beliau dilantik menjadi Ahli jawatankuasa Parlimen Bahagian Pelajaran. Satu isu besar yang diperdebatkan di Parlimen ialah mengenai isu rupa bangsa Melayu. Dato Onn daripada Parti Negara membangkitkan nama bangsa persekutuan sebagai Melayu. Bagi Ibu Zain kedudukan orang melayu adalah mengikut peruntukan keistimewaan melayu fasal 153 Perlembagaan Persekutuan l957 dan akan terbuka kepada bangsa lain. Hal ini mengganggu kedudukan orang Melayu pada masa hadapan. Pendapat beliau diterima oleh ahli-ahli kerajaan Perikatan sebagai satu sebab menentang Dato Onn. Hasilnya anggota pembangkang Melayu terdiri dari PAS dan Parti Negara yang berjumlah 13 orang sahaja mudah dikalahkan oleh Perikatan. Selepas dua penggal menjadi wakil rakyat Ibu Zain bersara daripada politik. Namun beliau tetap bergiat dengan cergas di dalam UMNO negeri Johor. Beliau dijemput menjadi penasihat dan penaung cawangan-cawangan dan Jawatankuasa Wanita UMNO Johor.


Pada tahun l964 Ibu zain mencadangkan supaya tentera wanita ditubuhkan. Pada tahun yang sama beliau telah mengorak langkah dengan mengeruai seramai 150 orang wanita dan menubuhkan Barisan Tentera Sukarelawati di Johor dengan kerjasama pergerakan wanita UMNO Negeri Johor di bawah pimpinan Datin Paduka Fatimah Abdul Majid. Beliau berusaha mendidik anak-anak perempuan Islam Melayu berasaskan cogan kata beliau “Agama dididik moden dibela. Dunia dikelek akhirat dijunjung.


Walaupun sibuk berpolitik, minat beliau dalam pendidikan watina tidak pernah luput. Beliau sangat berhasrat untuk menubuhkan sekolah untuk kanak-kanak perempuan dengan sukatan pelajaran yang dipercayai dapat melahirkan wanita yang sempurna. Bagi Ibu Zain pendidikan akademik dan agama mestilah diajarkan kepada anak perempuan dengan seimbang. Bukan sahaja menjadi wanita muslimah dan pekerja yang baik tetapi paling penting ibu yang sempurna yang dapat mendidik anak-anak menjadi warga Negara yang berguna. Untuk itu tahun l958 beliau meneruskan cita-cita yang terbengkalai sejak 1946 dengan membaiki istana lama kepunyaan Tengku Ampuan Mariam adinda Sultan JOHOR dengan bantuan Jabatan Kebajikan masyarakat pada 10 Mac l963 barulah Kolej anak emas Puteri Ampuan Mariam ditubuhkan. Kolej ini menampung anak-anak perempuan yang terkandas di dalam Sijil Rendah Pelajaran dan Sijil Pelajaran Malaysia untuk menyediakan mereka dengan Sijil Tinggi Persekolahan bagi membolehkan mereka masuk ke Universiti. Kolej yang bersifat persendirian ini dikendalikan oleh Ibu Zain sebelum di ambil alih oleh Kementerian Pendidikan. Ini lah tugu kejayaan peribadinya.

No comments:

Interview Avaa & Murai

googlefc89ff6f02544294.html