Muzikal Ibu Zain : Emas Tempawan

Ibu Zain PC @ The Star Online TV

Muzikal Ibu Zain (MaTIC) @ Chopie's www.lemon9.com

March 17, 2008

Kisah Ibu..... Zaman Persekolahan


Ibu Zain lahir pada 22 Januari tahun l903 di Kg. Nyalas Jasin Melaka . Anak keenam daripada lapan beradik. Semasa menanti kelahirannya Munsyi Sulaiman guru Bahasa Melayu dari Riau di Maktab Melayu Melaka l900-1915 berharapkan anak lelaki dan menyediakan nama Zainal Abidin dengan menyimpan cita-cita anaknya itu akan menjadi pejuang bangsa, berbakti menghalau penjajah dari tanah airnya. Namun, apabila dikurniakan anak perempuan beliau dan isterinya Siti Shahariah Haji Khamis keturunan Negeri Sembilan tetap bersyukur dan diberikan nama Zainun dan sentiasa didodoi dengan lagu-lagu perjuangan.

Ibu Zain seorang yang lasak dan suka bermain dan bergaul dengan budak laki-laki hingga dipanggil Nal singkatan kepada Zainal Abidin. Nama lain Seribanun dan Zainatun Nadzarah tetapi yang kekal mesra Ibu Zain. 1908 Ibu Zain bersekolah tadika dan mendapat pendidikan rendah di sekolah Methodist Girls School Kg. Belanda, Tengkera Melaka.

Tujuan ayahnya adalah untuk menimba sebanyak ilmu dan pengetahuan daripada tuan-tuan penjajah yang boleh digunakan kemudiannya untuk menghalau mereka. Hal ini bagaikan sumpah yang wajib dilaksanakan oleh Ibu Zain. Gurunya Paderi Shellabear pernah mempengaruhi ibu Zain masuk kristian. Tetapi ayahnya lebih cekap mendidik apabila setiap malam ibu zain diajar membaca al-Quran, Agama dan Bahasa Arab. Beliau meminta ibu zain sendiri membezakan antara Kristian dengan Islam. Ibu Zain memilih Islam kerana ia lebih utuh, jujur dan benar. Ibu Zain tidak dapat meneruskan pengajiannya ke peringkat lebih tinggi kerana masyarakat ketika itu mempunyai tanggapan takut anak perempuan takut akan menconteng arang kemuka orang tua. Apa lagi kalau bersekolah Inggeris tentu akan menjadi kristian.

No comments:

Interview Avaa & Murai

googlefc89ff6f02544294.html