Muzikal Ibu Zain : Emas Tempawan

Ibu Zain PC @ The Star Online TV

Muzikal Ibu Zain (MaTIC) @ Chopie's www.lemon9.com

March 17, 2008

Kisah Ibu....... Zaman Remaja - Dewasa - Kerjaya

Ilmu yang diperolehi tidak disia-siakan begitu sahaja. 1916 Berpindah ke Kampung Pasuh Jaya Waras sempadan Pahang Negeri Sembilan memulakan era perguruan buat ibu Zain. Anak-anak kampong diajarnya menulis dan membaca mengikut peraturan sekolah yang dibukanya sendiri dan menjadi sekolah taman didikan kanak-kanak pertama pernah diusahakan oleh orang Melayu. Sekejap saja dia mengajar disitu kerana 1921 berpindah ke Muar mengikut bapanya yang diperlukan berkhidmat dengan Pesuruhjaya Kerajaan Johor Daerah Muar – Datuk Abdullah Jaafar. Enam bulan kemudian, kegigihannya menjadi pendidik menyebabkan Ibu Zain dilantik menjadi guru percubaan mengajar di Sekolah Perempuan Bandar Maharani. Enam bulan saja telah dilantik menjadi guru besar dan kemudian menjadi guru pelawat sekolah-sekolah perempuan daerah Muar dan Batu Pahat 1925. Sebagai Penyelia Sekolah-sekolah Perempuan Negeri Johor, Ibu Zain menubuhkan sekolah-sekolah perempuan lain di daerah Kluang, Segamat, Mersing, Kota Tinggi dan Pontian. Ibu Zain juga menubuhkan sekolah agama petang di Johor dan l929 menubuhkan Persekutuan Guru-guru Perempuan Melayu Johor.

1930 kesedaran untuk memberi pendidikan menyeluruh kepada kaum wanita, Ibu Zain telah menerbitkan Majalah Bulan Melayu dan menjadi lidah rasmi ibu zain untuk memberi idea dan cita-cita untuk memimpin wanita dalam pendidikan dan moral. Majalah itu juga merupakan satu wadah menentang kewujudan Hikayat Faridah Hanum atau Asyik Mashok karangan Syed Sheikh Al Hadi yang dianggap lucah dan tidak bermoral. Perdebatan panjang berlaku hingga akhirnya Syed Sheikh Al Hadi meminta maaf daripada ibu zain.

1934 mendirikan rumah tangga dengan Haji Amin Taib bekas guru agama. Mereka berkahwin selepas Ibu Zain menunaikan fardu haji. Mereka memperolehi tiga anak dua perempuan Khalida Adiba dan Khalida Fadzilah dan seorang lelaki Sulaiman Shakib.

No comments:

Interview Avaa & Murai

googlefc89ff6f02544294.html